Ολοκλήρωση του σεμιναρίου: “Εφηβεία: τα πολλαπλά της πρόσωπα” για γονείς παιδιών εφηβικής ηλικίας στο Κιλκίς

Ολοκληρώθηκε την Τετάρτη 19 Δεκεμβρίου 2024 στο Κιλκίς το βιωματικό σεμινάριο για γονείς παιδιών εφηβικής ηλικίας με τίτλο: “Εφηβεία: τα πολλαπλά της πρόσωπα”, διάρκειας 22 ωρών. Στο σεμινάριο συμμετείχαν 13 γονείς. Στόχος του σεμιναρίου ήταν η υποστήριξη του γονεϊκού ρόλου των συμμετεχόντων/-ουσών και η ενίσχυση των γονεϊκών δεξιοτήτων που συμβάλλουν στην πρόληψη των εξαρτήσεων και των εξαρτητικών συμπεριφορών και γενικότερα στην προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας.
Τα θέματα που διαπραγματεύτηκε η ομάδα είχαν να κάνουν με τις αλλαγές και τις ανάγκες των παιδιών κατά τη διάρκεια της εφηβείας, την αποδοχή και την κατανόηση, τα χαρακτηριστικά της λειτουργικής οικογένειας, τις αξίες, την οριοθέτηση, τη λειτουργική επικοινωνία, την διαχείριση των συγκρούσεων, την αναγνώριση, έκφραση και διαχείριση των συναισθημάτων, την ενσυναίσθηση, την σεξουαλική αγωγή και την πρόληψη ριψοκίνδυνων και εξαρτητικών συμπεριφορών κατά τη διάρκεια της εφηβείας.
Στην τελευταία μας συνάντηση, αναστοχαστήκαμε πάνω σε αυτή την εμπειρία που μοιραστήκαμε όλες μαζί. Τα μέλη της ομάδας ανέφεραν: “πήρα μεγάλη δύναμη”, “τελικά είναι κοινά τα θέματα που μας απασχολούν και είναι βοηθητικό να βλέπεις ότι κι άλλοι άνθρωποι έχουν τα ίδια θέματα με τα δικά σου”, “η εφηβεία είναι μια φάση με ημερομηνία λήξης, δεν κρατάει για πάντα”, “το μοίρασμα εμπειριών με βοήθησε να αποβάλλω σε μεγάλο βαθμό το άγχος μου, την πίεση και τους φόβους που έχω σαν μητέρα”, “το ειλικρινές μοίρασμα χωρίς κριτική με βοήθησε πάρα πολύ”, “είχα μάθει να εξουσιάζω το παιδί μου και νόμιζα ότι τα ξέρω όλα, τώρα νιώθω πιο απελευθερωμένη”, “η ομάδα με βοήθησε να κατανοήσω περισσότερο την εφηβεία και αυτό με βοήθησε στο να είμαι πιο ήρεμη”, “πέρασα πολύ ωραία”, “με έχετε βοηθήσει όλες για να γίνω καλύτερη”.
Επιπλέον, φτιάξαμε τις “βαλίτσες” μας και μιλήσαμε για αυτά που αποκομίσαμε από το σεμινάριο και κρατάμε ως χρήσιμα και βοηθητικά για τη συνέχεια του ταξιδιού μας στη ζωή αλλά και για αυτά που αφήνουμε έξω από τις βαλίτσες μας, που μας είναι άχρηστα και μας βαραίνουν.
Ως χρήσιμα λοιπόν τα μέλη της ομάδας ανέφεραν ότι βάζουν μέσα στη βαλίτσα τους: υπομονή, κατανόηση της εφηβείας και των συμπεριφορών των παιδιών, υποχωρητικότητα, εμπιστοσύνη και παράλληλα ελευθερία, αγάπη, όρια με συνέπειες και όχι με τιμωρία, να αφουγκράζομαι, ηρεμία, ενσυναίσθηση, σεβασμός, απενοχοποίηση, μοίρασμα, επιλέγω τη μάχη που δίνω, αποδοχή, φροντίδα και των άλλων και του εαυτού μας, ειλικρίνεια, χιούμορ, ενσυναίσθηση, επικοινωνία, διάλογος, ενθάρρυνση, δεν παίρνω προσωπικά τις αντιδράσεις του παιδιού.
Ως μη βοηθητικά τα μέλη της ομάδας ανέφεραν ότι αφήνουν έξω από την βαλίτσα τους: το θυμό, τα νεύρα, τους φόβους, την ανησυχία, την πίεση, το άγχος, τις ενοχές, την ανασφάλεια, την υπερ-ανάλυση, τον έλεγχο, την υπερ-προστατευτικότητα, τις υψηλές προσδοκίες από το παιδί μου,  την ένταση, τις φωνές, τις ταμπέλες, τις προσωπικές δικές μου επιδιώξεις, τις συγκρούσεις, την αντιπαλότητα, την αντίδραση, την αίσθηση εξουσίας, τις τιμωρίες,
Από τα ερωτηματολόγια αξιολόγησης φάνηκε ότι όλες οι συμμετέχουσες βρήκαν το σεμινάριο πάρα πολύ ικανοποιητικό, οι προσδοκίες τους ικανοποιήθηκαν σε πολύ μεγάλο βαθμό, εμπλουτίστηκαν οι γνώσεις τους σχετικά με το γονεϊκό ρόλο σε πολύ μεγάλο βαθμό, ήταν πάρα πολύ χρήσιμο για την ενίσχυση του γονεϊκού τους ρόλου και βοήθησε πολύ στη βελτίωση της θετικής αλληλεπίδρασής τους με τα άλλα μέλη της οικογένειάς τους.